وبلاگ آموزشی در حد لیگ برتر(داستان,شعرو...)

کشف خرچنگ عجیب باکتری خوار

1390/9/21 15:09
نویسنده : مامان پسر
859 بازدید
اشتراک گذاری

دانشمندان در اعماق آبهاي اطراف «كاستاريكا»، نوعي خرچنگ را شناسايي كرده‌اند كه مقادير زيادي از باكتري را بر روي چنگالهاي خود پرورش داده و سپس از آنها تغذيه مي‌كند.

خرچنگ «يتي»، دومين گونه از خانواده خود است كه تا كنون كشف شده است. گونه اول، موسوم به «Kiwa hirsuta» در سال 2005 در نزديكي جزيره «ايستر» كشف شد.

اين موجود كه نام خود را به دليل موهاي خزمانند روي دستانش گرفته، در عمق دريا زندگي كرده و به رشد باكتريهاي منبع تغذيه اين حيوان كمك مي‌كند.

«اندرو توربر»، بوم‌شناس دريايي دانشگاه «اورگان» اين گونه را در سال گذشته شناسايي كرده و نام آن را «Kiwa puravida» گذاشته است كه به زبان كاستاريكايي به معني «حيات ناب» است.

«توربر» در زمان كشف اين خرچنگ در حال جست‌وجو و مطالعه تراوشات متان در كف دريا بود كه از نواحي خاصي، گازهاي متان و سولفيد هيدروژن از خود خارج مي‌كنند.

وي در اين زمان متوجه وجود اين خرچنگ‌ها در كنار يك تراوش فعال شد كه چنگالهاي خود را بر روي آن حركت داده و متان را جمع‌آوري مي‌كردند.

موهاي روي چنگال و بدن اين گونه با ميزان زيادي از باكتريهاي همزيست پوشيده شده‌اند كه انرژي خود را از گازهاي معدني تراوشات بدست مي‌آورند. خرچنگ «يتي» سپس با دهان شانه‌اي شكل خود باكتري‌ها را جمع‌آوري كرده و به تغذيه از آنها مي‌پردازد.

اين باكتري‌ها، غذاي اصلي خرچنگ «يتي» را تشكيل مي‌دهند؛ چرا كه ايزوتوپهاي كربن و اسيدهاي چرب موجود در بدن اين خرچنگ با اين ارگانيسم‌ها مطابقت دارد.

منبع : کنجکاو.کام


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)